2013. január 12., szombat

Sz.J.G.-A kezdetek Nov.26-28



November 26., szerda
Kicsit sűrűn alakult a hét eleje. Először is mára kellett leadnom
a decemberi suliújságba a cikkem, úgyhogy minden délután ezzel
foglalkoztam. A könyvajánló ment a legkönnyebben (ez nem
meglepő), Dickens  Karácsonyi énekét választottam, és nemcsak
azért, mert Dickens a kedvencem, hanem mert ez  a mű
karácsonyra tökéletes olvasmány. A film- és zeneajánlóval már
sokkal jobban meggyűlt a bajom. Mivel a karácsony általában is
egy meghitt dolog, ráadásul a karácsonyi filmek és zenék szinte
csöpögnek az érzelmektől, nagyon sok fejtörést okozott, hogy mit
tegyek be a cikkbe, ami kevésbé  „nyálas”. Próbáltam előzetes
felmérést készíteni, megkérdeztem az osztálytársaimat, hogy ők
mit néznek karácsonykor. Kár volt. Mindenféle választ kaptam,
csak karácsonyi filmet nem. Akkor megkérdeztem, milyen zenét
hallgatnak karácsonykor. Hasonló válaszokat kaptam, mint a
filmnél, azzal a különbséggel, hogy közölték, ha megpróbálom a
Last Christmast ajánlani, kinyírnak. Hát, nem őrültem meg, éppen
elég nekem egész decemberben anyuval hallgatni, dehogy teszem
be a suliújságba! Mindegy, végül mára sikerült összeraknom az
ajánlókat, bár nagy segítségemre volt Virág és Arnold. (Virággal
választottuk ki az Aludj csak, én álmodom  című Sandra Bullockfilmet, ami szerintem tökre jó, és Arnolddal a Trans-Siberian
Orchestra  Christmas Carol  albumát, remélve, hogy a fiúk ezért
megbocsátják a romkom filmajánlót.) 
Egyébként is egész nap elég ideges voltam a suliújság miatt, ezt
tetézte Kinga, aki borzalmasan felvágott a kész cikkével, és végig
azt hangoztatta, hogy az övé biztos, hogy tökéletes lett.
Az utolsó óra végén aztán lementünk a suliújság termébe. Timi,
na meg a többi suliújságos már vártak ránk. Timi kinyújtotta a
kezét (ezt azt jelenti, hogy adjuk oda az anyagokat), és gyorsan
átfutotta őket.– Arnold, sok! – nézett fel a kitépett spirál lapokból, aztán
kapkodva tovább olvasta. Mikor végzett, gondterhelten felnézett. –
De nagyon jó, úgyhogy maradhat.
– Micsoda? Pont a duplája lett, ez nem ér! – hördült fel Kinga.
– Erről nem nyitok vitát – rázta meg a fejét Timi, és már ki is
nyitotta Kinga gondosan lefűzött cikkét. – Jó, mehet – biccentett.
Amíg Timi az a-s Krisztián cikkét olvasta, láttam, hogy Kinga
feje betorzult. Nem hiszem, hogy ő az a típusú ember, akinek elég,
ha a munkáját egy sima „jó, mehet”-re minősítik. Az én ajánlóim
voltak az utolsók, Timi villámgyorsan átfutott rajta. Ez egyébként
mekkora szívás! Én napokat, délutánokat, órákat töltök a
megírásával, és két perc alatt átfutva kap egy zöld vagy egy piros
jelzést. De mindegy, mert Timi bólintott, közölte, hogy teljesen
rendben van, ez így mehet is. Ezután közösen kiválasztottuk a
címlapfotót és a magazinba kerülő képeket, Dani rengeteg anyagot
hozott, úgyhogy ezzel el is ment az idő.
Suliújság: 5/5 – megkönnyebbültem. 
Cortez: 5/5* – angolon súgott egy mondatot, amikor a tanár
felszólított. 
Tesi: 5/5 – a bokasérülésem miatt még mindig felmentett
vagyok. A lelátón olvastam. 
Virág: 5/5 – villog az msn-ablak, rohanok.


November 27., csütörtök
Reggel apu kicsit korábban vitt minket suliba, mert nyolcra
kellett átérnie Pestre, szóval Virággal már 7:25-kor a kapu előtt
ácsorogtunk. Pár perc múlva Cortez és Ricsi sétált felénk.
– Mit csináltok itt ilyen korán? – kérdezte Ricsi.
– Kiraktak minket – mosolygott Virág.
– Elaludtad a hajad? – húzta össze a szemöldökét Ricsi, mire
Virág automatikusan a hajához kapott.
– Nem, csak feltupíroztam.
– Béna.– A tiéd béna!
Cortezzel szinte egyszerre nevettünk fel, mert ennél
gyerekesebb párbeszédet már rég hallottunk. Mindenesetre
szórakoztató volt. Nem sokkal később megérkezett Zsolti, és Dave
apukájának a kocsija is begördült elénk. Csakhogy Dave-vel együtt
a papája is kiszállt.
– Jó reggelt! – köszöntünk, de Dave apukája a headsetjével
beszélt.
– Gyerekek – szólt végül hozzánk, bár elsőre nem tudtuk, hogy
ez nekünk szól, csak tippeltük, hogy nem a telefonba mondja –, én
is voltam diák.
Ez rosszul kezdődött. Ha egy felnőtt úgy kezdi, hogy megérti,
mert ő is volt… abból általában mindig leszidás lesz.
– És a viccet is értem. Csak nem szeretem – folytatta.
– Elnézést a telefonhívás miatt, az én voltam… – kezdte Zsolti,
de Dávid apukája megrázta a fejét.
– Kamasz fiam van, pár éjszakai hívás a minimum, amit el kell
viselnem – vonta meg a vállát. – De könyörgöm, harminc adag
gesztenyepüré? Ránk romlik! Gyerünk, segítsetek kiszedni a
kocsiból, és vigyétek fel a terembe – tapsolt kettőt, mire
mindannyian a kocsihoz léptünk.
Az aulába lépve Máday teljesen elképedt, ahogyan a
csomagokat cipeltük.
– Pósa, mi ez az egész? – kérdezte, a vonalzójával a műanyag
dobozos édesség felé bökve.
– Öhm – köhintett Ricsi. – Meglepetés.
– Miféle?
– Zsáknak.
– Hogyan?
– Jacques, a francia osztálytársunk – vettem át a szót, bár nem
értettem, mire megy ki.
– Mi van vele? – ráncolta a szemöldökét az ig. helyettes. Nem
csodálkozom rajta.
– Zsáknak készítettük. Meg az osztálynak. Az osztálynak
meglepetés – hebegett Zsolti.– Nem értem. Virág, Renáta! Magyarázatot!
Virág elbújt a haja mögé, úgyhogy nekem kellett
improvizálnom. Azt mégsem mondhattam, hogy a srácok éjszakai
telefonhívásokkal és egymáshoz rendelgetéssel töltik az idejüket.
– Igazgatóhelyettes asszony, egy páran tegnap délután
édességet készítettünk, és kicsit sok lett. Hogy ne vesszen kárba,
inkább behoztuk – füllentettem.
– Talán konyhakultúra-szakkörösök vagytok?
– Nem, csak szerettünk volna, de lekéstük – vágtam rá
szomorúan.
– Ó! Nos, Monsieur Durand jövőre bizonyára bevesz titeket a
szakkörbe, ha ilyen túlbuzgók vagytok. Nyomás – intett a
vonalzójával a lépcsők felé, ami azt jelenti, hogy megúsztuk.
A lépcsőn felfelé lépkedve aztán Zsolti belelkesedett.
– Reni, ez óriási! Hogy kivágtad magad! Szuper volt.
– Fogd be, Zsolti, ez már tényleg nem vicces. Ennyi
gesztenyepürét odaküldeni hozzám! Apám tökre kiakadt, utálja a
pazarlást! – rázta a fejét Dave.
– Esküszöm, hogy ez nem én voltam!
Na, erre mindannyian megálltunk és hátrafordultunk. Zsolti
őszintén nézett ránk. Mi meg egymásra.
– Ha nem te, akkor ki? – vonta fel a fél szemöldökét Dave.
– Én nem – közölte Cortez.
– Én sem – rázta a fejét Ricsi. Erre rám néztek.
– Most vicceltek, ugye? Persze, hogy én sem!
Virág unottan nézett körbe, róla senki nem feltételezné,
úgyhogy passz.
A teremben lepakoltuk az asztalra a dobozokat (mind a harminc
adagot), és próbáltunk rájönni, hogy ki lehetett a tettes. Zsolti
szerzett a büféből műanyag villákat, úgyhogy a padra felülve
magunkhoz vettünk egy-egy dobozt, és evés közben tanakodtunk.
Minden belépő osztálytársunk kapott egy adag gesztenyepürét, és a
reakciójukból szerettük volna kideríteni, hogy ki lehetett. Egytől
egyig mind megdöbbentek, még csak egy félmosolyt sem láttunk
senki arcán. Érdekes.– Szatmáry, tuti, hogy nem te voltál? – kérdezte Zsolti, amikor
Kinga egyenes háttal leült a helyére, és felbontott egy dobozt.
– Már az is meglepő, hogy gondolkodni próbálsz, de hogy pont
nálam ragadsz le! Ez elég szánalmas. Ha jól tudom, a fél iskolát
felébresztettétek a nevetséges éjszakai üzeneteitekkel, úgyhogy
lehetne még pár tippetek. Mellesleg finom – vigyorgott
erőltetetten, és folytatta az evést.
Hát, komolyan nem tudtuk meg, hogy kitől van a desszert,
viszont minden óra elején megkínáltuk a tanárokat, meg a
szünetekben a többi diákot is, mert nem igazán akart elfogyni.
Vladárt meg egyenesen megihlette a gesztenyepüré, ezért rajzon
gesztenyét kellett festenünk. Az enyém nem lett túl jó, egy barna
folton kívül nem sok mindent lehetett felismerni a rajzomon, de
legalább nem jegyre ment.
A gesztenyepüré eset: 5/5 – komolyan tippem sincs, hogy ki
lehetett. 
Cortez korrepetálása: 5/4 – sikerült egyedül elemeznie egy
Balassi Bálint-verset. Igaz, hiányosan, de akkor is! Haladunk.
Net: 5/3 – Az egyórás netkorlátozás alatt Arnolddal
Honfoglalóztam, Virággal webkameráztam, Dáviddal és Zsoltival
nyomoztam. Mindezt egyszerre. 
Vacsora: 5/1 – Gesztenyés csirke. No comment. Egy életre
elegem van a gesztenyéből.


November 28., péntek
Továbbra sincs meg, hogy ki rendelte a gesztenyepürét, viszont
tipp annál több akadt. Reggel a suli előtt Dave, Cortez, Ricsi és
Zsolti javában találgattak, amikor megérkeztünk.
– Reni! Virág! Figyeljetek! – kezdte Dave, mire mindketten
ránéztünk. – Mondom, figyeljetek – ismételte. Én továbbra is
ugyanúgy néztem, Virág viszont kivett a kabátzsebéből egy kockás
csatot, és félrecsatolta a haját, így már mindketten figyeltünk. –
Megvannak a lehetséges gyanúsítottak.– Igen? Kik azok? – kérdeztem visszafojtott nevetéssel.  –A
hármas számú – vette át a szót Zsolti – Neményi.
– Arnold? Arnold biztos nem – ráztam meg a fejem.
– Pedig gyanús. Nem evett a gesztenyepüréből, nem felelt,
amikor rákérdeztünk, hogy ő volt-e, ráadásul alibije sincs.
– Nem, nem – mosolyogtam. – Azért nem evett belőle, mert
nem akart, azért nem válaszolt, mert nem akart, és azért nincs
alibije, mert nem akarja, hogy legyen. Arnold ilyen, őt hagyjátok –
legyintettem.
– Hát jó – vonta meg a vállát kicsit csalódottan Dávid, de aztán
feldobódott, mert eszébe jutott, hogy még van két potenciális
gyanúsított. – A kettes számú Dani a 12/a-ból…
– Dani? A fotós? Ő hogy jött? – nevettem el magam.
– Gesztenyefájuk van – bólintott magabiztosan Zsolti.
– Szerintem nem ő volt.
– Reni, lassan azt kell hinnem, hogy te voltál – töprengett Dave.
– Miért?
– Mert gyanúsan viselkedsz.
Hangosan felnevettem, mire Zsolti közölte, hogy az első számú
gyanúsítottjuk egy 1l/b-s lány, Gabi, akinek a szülei cukrászdát
üzemeltetnek. Igaz, őt nem is ismerik, sőt, vele telefonon sem
szórakoztak, de az elég gyanús, hogy cukrászdájuk van, így
szerintük ő volt. Biztos, hogy nem normálisak. 
Irodalmon Kardossal továbbmentünk az anyaggal, de óra vége
előtt tíz perccel abbahagyta, és témát váltott.
– Jó, aki a nevét hallja, az jövő hét péntekre házidolgozatot ír A
fösvényből.
Kinga jelentkezett, ezért Kardos felszólította.
– Tanár úr, már nem azért, de régen túlmentünk Molière-en, év
elején…
– Akkor még egyszer – szakította félbe a tanár, mire Kinga
azonnal elhallgatott. – Aki a nevét hallja, az jövő hét péntekre
házidolgozatot ír A fösvényből. Aki nem hallja a nevét, az örül –
közölte sokkal szigorúbban, majd elölről lapozni kezdte a naplót.– Antai-Kelemen, Felmayer, Haraszti.
Na igen. Akik a bukás és a kettes között állnak. Cortez, Dave és
Robi.
– De jó, jaj de jó! – csapta össze a tenyerét Virág, mire Kardos
összevont szemöldökkel visszalapozott a naplóban.
– Virág, éppen kettesre állsz, ha gondolod, te is beadhatnád,
hogy javíts.
– Hát jó, de nem olvastam – nézett nagyokat pislogva Virág,
mire én inkább lesütöttem a szemem. Kardos is.
– Ahogy gondolod. A többiek tehát jövő hét péntekre írják meg
– csapta össze a naplót Kardos, és kiment.
– Nem értem, most akkor én írjak, vagy ne? – forgolódott
Virág, mire mosolyogva megráztam a fejem.
Mivel Virágot az apukája elvitte a hétvégére, Arnolddal ketten
sétáltunk haza.
– Olvastam egy nagyon érdekes interjút egy argentin
filozófussal – magyarázta.
– Szerinted mennyi idő alatt lehet megtanulni gördeszkázni? –
kérdeztem hirtelen, mert bár szerettem volna figyelni rá, az agyam
teljesen másfelé járt.
– Ez az argentin filozófusról jutott eszedbe?
–Jaj, bocs. Figyeltem, tényleg, csak közben jár az agyam –
néztem rá bocsánatkérően.
– Semmi gond. Majd átküldöm e-mailben. Szóval. Gördeszka.
Nem értek hozzá. De egy biztos. Nem támogatom.
– Miért nem?
– Mert ha valakinek úgy nem vagy érdekes, ahogy vagy, akkor
máshogy se legyél.
– Nem, nem erről van szó – ráztam meg a fejem automatikusan.
– Reni, képes lennél nevetségessé tenni magad, csak hogy
imponálj valakinek?
– Attól függ. Mennyire nevetségessé? – mosolyodtam el.
– Te egy gördeszkán? – kérdezett vissza. Jó, ebben igaza van.
De akkor is. Elhatároztam, megtanulok gördeszkázni, Cortez
belém szeret, és minden jó lesz. Illetve így képzelem.– Mindegy, hagyjuk – legyintettem.
– Szerintem is – bólintott Arnold. – Viszont – jutott hirtelen
eszébe – adok két filmet, nézd meg.
– Miről? Gördeszka?
– Majdnem. Beatles.
– Ez nem ér! Virág nincs itt, hogy közbeszóljon. Ez
befolyásolás a vitátokban! – nevettem el magam.
– Most őszintén! Hány videót mutatott neked, amiről én nem is
tudok?
– Oké – gondoltam végig. – Milyen filmek?
Arnold délután áthozta a két filmet, hogy ha van kedvem és
unatkozom, nézzem meg. Ő már milliószor látta mindkettőt,
úgyhogy otthagyta nálam, hogy maradhat, amíg akarom. Először
úgy gondoltam, hogy tényleg ráérek  megnézni, csak hát az este
hosszú volt, én unatkoztam, apu pedig filmezni akart, és
eldöntöttem, inkább a Beatles, mint esetleg Jet Li. Úgyhogy
vacsora után apuval filmeztünk (és titokban pótvacsoráztunk,
csokis gofrit ).
Beatles – Egy nehéz nap éjszakája:  5/5 – eredetileg Jet Li-től
akartam megkímélni magam, aztán a másik filmet már magamtól
tettem be, mert ez nagyon tetszett.
Beatles  Help! – 5/5* – Virág ki fog nyírni, de ez az egyik
legklasszabb film, amit valaha láttam. 
Ofőóra: 5/3 – Az ofő elmondta, hogy jövő héten végig
karácsonyi díszítés lesz a Szent Johannában.
Cortez: 5/4 – a beadandója miatt tuti, hogy sokszor ír majd
msn-en. 

1 megjegyzés: